„Wirtualne modelarstwo” to e-książka, udostępniona wszystkim (na zasadach Creative Commons). Uczy czytelnika "od zera", jak za pomocą Blendera, GIMPa i Inkscape zbudować dokładny model samolotu. Jej celem jest zachęcenie tradycyjnych modelarzy do spróbowania swoich sił w Blenderze. W kolejnych rozdziałach opisuję tworzenie modelu Curtiss P-40B. Ostateczny rezultat widać na okładce.
W marcu 2015 ukończyłem trzecie wydanie tego podręcznika, wykorzystujące Blendera w wersji 2.7x. Oczywiście, opisywane oprogramowanie wciąż się rozwijało, a ten przewodnik starał się za tymi zmianami nadążać. Dlatego dopóki różnice dotyczyły zmian w obrębie Blendera 2.7, podawałem je na stronie z przykładami i materiałami dodatkowymi. (Jej adres znajdziesz na pierwszej stronie Rozdziału 1 w każdej z udostępnionych tutaj książek). Jendak w 2019 r nowa wersja Blendera (2.8) zawierała już tyle ulepszeń, że musiałem ten poradnik zacząć pisań (niemal) od nowa.
Trwają prace nad czwartą edycją tej książki. Jej piersze tomy znajdziesz na tej stronie.
Książka jest dostępna we wszystkich popularnych formatach książek elektronicznych: PDF, EPUB (Apple, IPad) i MOBI (Amazon, Kindle, na PC i tablety z Androidem). Liczy 1338 stron i 2440 ilustracji. Ten przewodnik najlepiej wygląda w formacie EPUB, oglądana na tablecie IPad w programie iBooks. Zobacz szczegółowy ranking format/urządzenie aby znaleźć najlepsze rozwiązanie dla siebie.
"Wirtualne modelarstwo" jest stosunkowo dużą publikacją. Aby podczas prac nad nowym wydaniem nie przetrzymywać "na półce" już opracowanych zagadnień, zdecydowałem się podzielić ją na tomy. Każdy z nich to kompletna książka, wraz ze szczegółowym opisem wszystkich wykorzystywanych poleceń programu. Ich pliki są udostępnione poniżej (gdybyś nie chciał pobierać całego przewodnika):
|
|
Poniżej pokazuję trochę roboczych renderów ukończonego modelu. Wszystkie zostały wykonane z użyciem Cycles: